Sahabat PERKIM

Thursday, March 24, 2011

Muhasabah

Mutakhir ini kita dapat melihat pelbagai fonomena aneh yang berlaku di muka bumi di mana Allah swt ingin membuktikan keesaan dan kekuasaanNya. Apabila Allah swt mengkehendaki sesuatu maka akan jadilah.”KUN FAYAKUN” Buktinya,baru- baru ini terjadinya kekacauan atau rusuhan di bumi Anbia’ Mesir, pergolakan dan peperangan yang membunuh mangsa yang tidak berdosa di Libya dan kejadian Tsunami di Jepun.

               
 Jepun yang kita kenali sebagai negara yang paling maju dengan terciptanya teknologi- teknologi canggih hasil kepakaran rakyatnya juga turut merasai pengalaman tsunami.Keadaan ini menunjukkan bahawa walaupun sehebat mana manusia, tidak boleh terlepas dari bala Allah swt.Kesan dari tsunami pada 11 Mac lalu  di Jepun telah menyebabkan loji jana kuasa nuklear rosak akibat gempa bumi yang kuat. Bukan setakat itu sahaja,terbaru rakyat Jepun dibimbangi dengan paras kandungan radioaktif yang tinggi daripada tahap normal yang boleh mengganggu kesihatan penduduk.
                Sebagai manusia yang diberikan nikmat iman dan islam,kita sepatutnya mengambil kejadian tsunami ini sebagai satu wadah untuk kita bermuhasabah diri serta menilai apa yang berlaku ini mungkin di sebabkan kejahilan dan keingkaran manusia kepada  Allah swt. Mungkin ini salah satu petanda bahawa kiamat sudah menghampiri kita dan orang- orang yang beriman sahaja dapat merasai ketakutan berhadapan dengan hari kiamat.
                Selain itu,kekalutan dan pergolakan di negara Arab juga semakin buruk dengan serangan dari musuh- musuh ISLAM yang ingin mejatuhkan Agama ALLAH swt ini.Pelbagai cara dan strategi digunakan  untuk menghancurkan ISLAM melalui serangan berbentuk  saraf dan juga senjata. Serangan saraflah yang semakin rancak dilancarkan oleh Barat dengan tujuan untuk memisahkan umat ISLAM terutamanya remaja daripada agama. Contohnya hiburan, sukan, pendidikan dan sebagainya.Cuba kita renung  dan kosongkam minda dengan berfikir sejenak bagaimana barat mempengaruhi kita melalui hiburan,sukan dan sebagainya.Melalui hiburan, kita disogokkan dengan hiburan yang melampau yang boleh melekakan remaja.Hiburan yang datang dengan membawa bersama pengaruh dan budaya barat telah mengahancurkan remaja Islam.
Selain daripada itu, serangan saraf melalui makanan juga tidak terkecuali. Pelbagai keluaran makanan yang dibawa masuk ke Malaysia adalah keluaran orang-  orang yahudi dengan mencampurkan pelbagai ramuan yang tidak diketahui halal haramya yang boleh merosakkan mata hati umat Islam. Kesannya, umat Islam khususnya remaja sekarang keras hati dan tidak sensitif dengan isu- isu yang melibatkan penindasan terhadap saudara seislam di negara  lain. Paling mendukacitakan adalah, terdapat  sebahagian daripada remaja  ISLAM kita tidak sensitif  apabila imej junjungan mulia kita, Nabi  Muhammad saw diperkotak- katikkan dengan gambaran berbentuk kartun yang cukup melampau. Beginilah hasilnya, bila aura yahudi sebati dalam diri umat ISLAM. Faktor inilah yang amat berbahaya dan boleh merosakkan akidah umat ISLAM.Atas dasar inilah,hikmahnya mengapa umat ISLAM dianjurkan untuk memilih makanan yang halal lagi baik.
Konklusinya adalah, sebagai seorang muslim yang sejati perlulah sentiasa bermuhasabah dan sedar bahawa setiap kejadian yang berlaku itu merupakan petunjuk daripada ALLAH swt agar kita terus patuh dan taat pada perintahNya.


No comments:

Post a Comment