Sahabat PERKIM

Tuesday, May 8, 2012

Bengkel Penulisan Artikel dan Berita


            Alhamdulillah. Setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Tuhan sekalian alam, Allah SWT kerana limpah kurnia dan rahmat dari-Nya dapatlah program Bengkel Penulisan Artikel dan Berita dilaksanakan. Program ini anjuran Kelab Persatuan Kebajikan Islam Malaysia Universiti Utara Malaysia (PERKIM UUM) dengan kerjasama Kelab Pentadbiran Muamalat Universiti Utara Malaysia. Program bermula sekitar 8.30 pagi dan berlabuh dalam pukul 1 petang.

            Program telah berlangsung pada 4 Mei 2012 bersamaan 12 Jamadilakhir 1433H bertempat di Dewan Serbaguna Pusat Islam Universiti Utara Malaysia.

            Program ini bermatlamat agar melalui program ini akan lahirnya mahasiswa yang mahir dalam bidang penulisan artikel dan berita. Fokus utama terhadapa program ini adalah untuk memberi pendedahan kepada ahli kelab PERKIM UUM dan kelab Muamalat UUM akan teknik penulisan itu sendiri agar dapat digunapakai dalam kelab masing-masing. Namun matlamat umumnya,memberi pendedahan kepada mahasiswa yang berminat dalam bidang  ini.

Admin kira bidang penulisan ini merupakan satu bidang yang semakin berkembang dewasa ini. Jika dilihat sejarah penulisan dulu dan dibandingkan pula bidang penulisan kini amatlah jauh perbezaannya. Dari segi penerbitan,komisen,pendedahan dan mungkin penghargaan. Betapa bidang penulisan kini begitu memberi impak yang positif dalam industri penulisan itu sendiri sebagai medium penyampaian maklumat,pandangan,kritikan, laporan dan sebagainya.

            Program telah diserikan lagi dengan kehadiran pengedali bengkel jemputan yang dijemput khas untuk menjayakan program ini. Penulis Kanan Majalah Milenia Muslim iaitu Faizal Riduan telah menunjukkan kesudian beliau unutk bersama-sama dalam program ini bagi mengendali dan berkongsi ilmu dan pengalaman beliau dalam bidang penulisan artikel dan berita ini. Dengan kejayaan yang dirangkul dalam peringkat nasional sudah cukup menggambarkan kredebiliti beliau dalam bidang ini.

            Alhamdulillah sekali lagi program berjalan dengan lancar walaupun mungkin terdapat sedikit masalah teknikal namun barisan AJK telah mengatasi dengan baik.

            Semoga program seperti ini memberi manfaat kepada yang menghadiri program tersebut. Dan melahirkan mahasiswa yang mahir dalam bidang ini dan dijadikan sebagai medium dakwah efektif masa kini. 

Waallahu ‘alam~

sedikit gambaran sewaktu program berlangsung :


Pendaftaran peserta

                 
Faizal Riduan & YDP Kelab PERKIM UUM

Pengacara majlis saudara Hakim

Peserta dalam slot bengkel

Sebahagian peserta muslimah

Faizal Riduan mengendali slot bengkel

Sesi bergambar bersama penulis dan pengarah program (n_n)

Sesi bergambar dengan peserta muslimah

No comments:

Post a Comment