Sahabat PERKIM

Sunday, May 27, 2012

Peperiksaan Satu Amanah


            Sebagai seorang pelajar atau mahasiswa, tidak kira berapa peringkat pengajian mana pun kita tidak akan lekang daripada mendengar perkataan “peperiksaan”. Tidak kiralah sama ada kuiz,ujian pertengahan semester,ujian bulan dan seumpananya.

            Sebagai seorang yang bergelar mahasiswa/mahasiswi di bumi Sintok ini, atau lebih tepat lagi sebagai orang-orang yang boleh dikategorikan sebagai bijak pandai. Pasti akan melihat bahawa peperiksaan itu tidak lebih daripada satu halangan yang perlu dilepasi. Bahkan terdapat sesetengah orang yang beranggapan peperiksaan itu cuma satu petaka yang menimbulkan tekanan bila diambang musim peperiksaan. Namun sesetengah ada juga yang beranggapan peperiksaan tidak penting dan itu cuma persembahan dunia semata. Dan lebih lagi bila ada yang mengatakan ilmu lebih penting dan ilmu bukan sekadar pada ‘’pointer’’.

            Memang benar ilmu seseorang tidak boleh dinilai hanya pada atas kertas dan hasil markah peperiksaan. Sepatutnya kita menganggap peperiksaan itu satu amanah bagi kita dan tidak memandang ringan. 

            Dalam peperiksaanlah tempat untuk kita menguji sama ada kita telah menunaikan amanah kita terhadap harapan ibu bapa atau tidak serta amanah kita terhadap ilmu-ilmu Allah.

            Melihat kepada kebiasaan seseorang pelajar yang memikirkan kepentingan sendiri semata. Hendak cemerlang dan memikirkan cemerlang itu hanya untuk diri sendiri. Ada pula yang berfikir mereka lemah dan sukar untuk mempelajari sesetengah mata pelajaran. Walhal,pada hakikatnya setiap peperiksaan itu akan dihadapi hasil dari titik peluh masing-masing.

            Tidak dinafikan kehebatan ilmu itu bukan terletak pada ‘’pointer’’. Tetapi harus diingat peperiksaan juga penting sebagai medan menguji ilmu yang dipelajari. Kita boleh katakan peperiksaan ini cuma dunia sahaja tetapi hakikatnya peperiksaan satu permulaan untuk hidup di ‘realiti’ dunia sekarang. 

Kenapa?

            Bayangkan anda gagal dalam peperiksaan. Apa persepsi orang terhadap anda? Mungkin biasa pada anda. Tidak mengapa,sudah usaha sedaya mungkin itu biasa meniti dibibir. Namun apakan penangan atau reaksi dari ibu bapa? Hakikatnya dan secara fitrahnya tiada anak yang mahu melihat ibu bapa mereka kecewa.

            Selain itu, untuk terjun ke dalam ‘realiti’ hidup kini. Keputusan peperiksaan itu menjadi ukuran. Masyarakat akan pandang pada sijil peperiksaan,graduan mana, dan nilai ‘’pointer’’.

            Adakah mana-mana syarikat akan menerima seorang ketua pemasaran bagi pelajar yang keputusan peperiksaannya kurang memberansangkan?

            Adakah seorang pesakit akan mempercayai tauliah seorang doctor tanpa sebarang sijil kedoktoran yang hakikatnya berasal dari peperiksaan?

            Siapa kata peperiksaan tidak penting?

            Dalam peperiksaanlah segala benda menjadi aset atau liabliti. Mendapat penghargaan atau pandangan serong. Bahkan keputusan cemerlang juga sebagai penanda aras untuk menunjukkan ummat Islam juga boleh bersaing dalam masyarakt kini. Sekiranya seorang pelajar beragama Islam mendapat keputusan cemerlang sudah pasti akan meningkatkan juga maruah agama sebagai seorang Muslim.

            Peperiksaan satu amanah?

            Ya. 

Amanah daripada harapan ibu bapa untuk melihat anak mereka berjaya bukan sahaja pada atas kertas bahkan atas bumi Allah ini. 

Amanah daripada Allah sejauh mana kita menggunakan ilmu itu ke arah agama Allah. 

Peperiksaan medan pertempuran untuk mempertahankan amanah ini.

~Wallahu ‘alam~
~Sekadar Hamba~
           

No comments:

Post a Comment