Sahabat PERKIM

Friday, May 25, 2012

Menjaga Kesihaan Cara Rasulullah

 

Menjaga kesihatan sememangnya dituntun. Ini kerana kesihatan yang baik akan melancarkan amal ibadat kita. Sebaliknya jika kesihatan terganggu,ia juga akan mengganggu amalan yang hendak ditunaikan.
     Dalam hal menjaga kesihatan,Rasulullah SAW sentiasa mendatangkan penyakit. Mencegah penyakit itu adalah lebih baik daripada mengubati kerana apabila ditimpa penyakit,banyak masa dihabiskan untuk mengubatinya.
     Berikut disertakan pesanan Rasulullah SAW mengenai betapa pentingnya menjaga kesihatan.
  • Allah tidak menjadikan sesuatu penyakit itu jika tiada penawarnya kecuali ajal maut.
  • Punca daripada segala penyakit ialah sejuk. Setiap makanan yang hendak dimakan sebaik-baiknya biarlah masak,dipanaskan dan sedia untuk dimakan.
  • Makanlah makanan jika rasa  diperlukan iaitu ketika lapar. Jangan makan ketika perut masih kekenyangan dan berhentilah sebelum kenyang.
  • Perut merupakan tempat bagi penyakit dan puasa itu sebagai penawar. Oleh itu, jadikanlah amalan berpuasa sebagai satu kebiasaan.
  • Makanan yang paling berkat ialah makanan yang dimakan secara beramai-ramai. Elakkan daripada makan berseorangan.
  • Makan berseorangan tidak ubah seperti makan dengan syaitan. Makan dengan seorang yang lain adalah seperti makan dengan raja yang zalim. Makan dengan dua orang yang lain pula seperti makan dengan para nabi. Pesanan ini membawa maksud bahawa makan secara beramai-ramai boleh menjalinkan hubungan silaturahim seperti bersama keluarga,sahabat dan saudara mara.
  • Apabila makan di dalam pinggan,ambillah makanan yang berada di tepi pinggan dahulu,kemudian tengah dan hujung. Jangan mengambil makanan di bahagian tengah kerana ia melambangkan kegelojohan. Kebiasaaannya lauk diletakkan di tengah-tengah pinggan.
  • Cuci mulut dengan berkumur-kumur selepas makan atau memberus kerana amalan ini ialah untuk menjaga kebersihan gigi.
  • Apabila makan bersama, selesai makan juga perlu bersama kerana ini menunjukkan dalam satu jemaah.
  • Makanan yang dimakan merupakan rahmat kepada yang memakannya,oleh itu, jangan sesekali membazirkan makanan. Pastikan makanan di dalam pinggan habis.
  • Elakkan minum sambil berdiri kecuali bagi mereka yang berpenyakit sengal pada paha dan pangkal paha.
     Jika kita ingin hidup sihat, ikutilah tunjuk ajar syariat mengenai tatacara mengambil makanan yang betul. Bukan mengikut hawa nafsu dan tekak sendiri semata-mata.
     Begitu juga sebagai seorang Muslim. Allah memerintahkan kita menjaga kesihatan dan jangan mengambil makanan yang tidak berkhasiat seperti makanan segera, makanan ringan dan air berkarbonat yang boleh menjejaskan kesihatan. Tubuh badan kita adalah amanah Allah. Ia perlu dijaga sebaik-baiknya, Ikutilah tabiat pemakanan yang betul, misalnya seperti piramid makanan. Di samping itu, beribadahlah agar kita dikurniakan akal yang cerdas dan tubuh badan yang cergas.

No comments:

Post a Comment