Sahabat PERKIM

Monday, May 7, 2012

Dunia Ibarat Kebun

 

     Pernahkah kita renungkan bahawa dunia ini sebenarnya ibarat kebun, tempat untuk kita bercucuk tanam dan erti kata lain, dunia in adalah tempat untuk kita berbuat amal kebaikan di mana pada akhirat kelak kita akan menunaikan seberapa banyak pahala yang telah diperolehi.

     Dunia ini diciptakan oleh Allah untuk umat manusia mendiami disamping memikul amanah-Nya, mematuhi perintah dan meningagalkan apa yang dilarang. Setiap manusia yang diberi bekalan di akhirat setelah diberi peluang mengecapi nikmat dunia.

     Sebagaimana kita maklum, kehidupan di dunia ini penuh dengan muslihat dan tipu daya, hanya mereka yang berwaspada akan berhati-hati manakala yang lalai akan hanyut ke lemah kehinaan.

     Untuk kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat,umat Islam perlu sentiasa mengingati pesanan Rasulullah SAW agar tidak lalai dengan tipu daya syaitan dan nikmat dunia. Terdapat lima pesanan Rasulullah SAW yang perlu diingati demi menjaga diri, keluarga, dan masyarakat agar tidak tergenlincir dari ladasan Islam yang diredhai Ilahi. Sentiasalah sematkan di hati peringatan ini untuk kebaikan diri sendiri.

     Rasulullah pernah berpesan kepada umatnya berhubung perkara berikut :

1. Kerap menyebut Allah daripada menyebut makhluk.
       Sudah menjadi kebiasaan bagi kita menyebut atau memuji-muji orang yang berbuat baik kepada kita sehingga kadang-kadang terlupa bahawa terlalu banyak nikmat yang Allah berikan membuatkan kita terlupa memuji dan menyebut nama Allah. Mengapa kita boleh menjadi sebegitu rupa? Allahu Akbar~
       Makhluk yan tidak sepatutunya kita puji, kita puji berlebihan sedangkan nikmat yang Allah berikan tidak terlintas pun kita mahu memujinya, Kita hanya mengucap Alhamdulillah apaila kekenyangan sedangkan banyak lagi nikmat Allah yang boleh lafazkan kalimat itu. Pujian seumpama ini hanya sekadar di mulut tetapi tidak meresap ke dalam hati.
       Kita hendaklah sentiasa membasahi lidah dengan zikrullah . Ini kerana dengan zikrullah kita sentiasa ingat nikmat yang Allah limpahkan. Imam Ibnu Qayyim mengatakan, "Sesungguhnya zikir adalah makanan asas bagi hati dan roh. Apabila hamba Allah gersang daripada siraman zikir,jadilah ia bagai tubuh yang terhalang untuk memperoleh makanan asasnya."

2. Kerap menyebut akhirat daripada menyebut urusan dunia.
       Nikmat di dunia terlalu sedikit dibandingkan akhirat. Masa 1000 tahun di dunia sama dengan ukuran masa sehari di akhirat. Betapa kecilnya nisbah umur di dunia ini berbanding akhirat. Begitu juga seksa dan kepayahan hidup di dunia hanya 1/100 daripada akhirat. Hanya orang yang pendek fikiran sibuk memikirkan hal keduniaan sehingga terlupa bekalan untuk hari akhirat.
       Oleh itu, lipat gandakanlah usaha mencari bekalan di akhirat dengan mengingati Allah setiap masa dan setiap ketika. Dengan menyebut dan mengingati kehidupan akhirat akan menyemarakkan semangat untuk berbuat amal ibadat dan amal kebajikan sebanyak mungkin.
       Kata Imam al-Qurtubi, "Tuntutlah kurnian Allah di dunia dan akirat. Dan tuntulah kurnian Allah dariapda dunia untuk akhirat,iaitu syura."

3. Kerap menyebut dan mengingati hal kematian daripada hal kehidupan.
       Memikirkan bekalan hidup ketika hari ua sudah menjadi kebiasaan dalam hidup tetapi kita jarang memikirkan apakah telah menyediakan bekalan secukupnya untuk akhirat? Memikirkan mati adalah sunat kerana ia akan membuatkan kita insaf dan sedar betapa kurangnya amalan yang telah kita sediakan untuk ke sana, Seperti juga perjalanan lain, perjalanan jauh ke akhirat sudah tentu memerlukan bekalan yang mencukupi. Bekalan itu hendaklah disediakan semasa hidup di dunia. Dunia ibarat kebun akhirat. Kalau tidak mengusahakan kebun dunia,masakan dapat mengutip hasilnya di akhirat kelak.

4. Usah selalu menyebut kebaikan diri dan keluarga.
       Boleh dikatakan ramai yang suka apabila menyebut diri dan keluarga di hadapan orang ramai. Kita terlupa semua itu adalah perangkap syaitan kerana perbuatan ini akan menyebabkan kita sombong. Apatah lagi yang memuji-muji itu adalah rakan baik kita.
       Lama-kelamaan kita akan berasa tinggi diri daripada orang lain. Sedikit kebaikan yang kita lakukan, seolah-olah kita sudah berbuat baik kepada seluruh penghuni dunia. Sebaik-baiknya, elakkanlah daripada memperkatakan kebaikan diri dan keluarga di mata orang.
       Penyakit meninggi diri ibarat api dalam sekam yang akan merosakkan pahala kebajikan. Lebih dasyat lagi, jika menimbulkan riak atau bangga diri. Allah memberi amaran tidak akan mencium bau syurga. Malah, riak juga adalah unsur daripada syirik.
       Rasulullah SAW berpesan, "yang amat kutakuti atas kamu ialah syirik yang paling kecil iaitu riak." Riak adalah amal yang dikerjakan untuk dipamerkan kepada orang dan membuat amalan kerana orang.

5. Jangan selalu sebut keaiban atau keburukan orang lain.
       Bagaikan sudah menjadi kebiasaan, adakala kita suka menjaja keburukan orang lain walaupun perbuatan itu jelas berdosa. Apa yang menghairankan, keburukan diri sendiri tidak dilihat tetapi lebih mudah melihat keburukan orang lain.
       Islam menuntut kita melihat kekurangan diri agar dapat memperbaiki kelemahan. Memburukkan atau mengaibkan orang lain sebenarnya memberi isyarat diri kita yang tidak betul. Ibarat menunjuk jari telunjuk kepada orang,satu jari kepada orang itu tetapi empat jari lagi menuding diri sendiri. Ini bermakna bukan orang itu yang buruk,tetapi kita lebih buruk daripadanya.
       Perangkap syaitan yang menggunakan pelbagai cara unutk menghumbankan kita ke dalam api neraka sewajarnya dapat dijadikan iktibar. Usah terpedaya dengan tipu daya syaitan sehingga tergamak menjaja keburukan dan membuka keaiban orang.
       Rasulullah SAW pernah berkata, " Cukuplah bagi seseorang keburukan jika dia menghina saudaranya sesama Muslim."

     Begitulah 5 pesanan Rasulullah SAW agar Islam sentiasa hidup diberkati Allah dengan mendapat kebahagian di dunia dan akhirat. Apa juga pesanan Rasulullah SAW memang sesuai diamalkan sepanjang masa cuma kita sahaja yang lalai dengan setiap pesanan beharga itu.

     Dunia ibarat kebun. Di dunia ini kita sebagai petani. Bercucur tanam untuk bekalan ke Jannah-Nya.


Waallahu 'alam~

No comments:

Post a Comment