Sahabat PERKIM

Thursday, September 26, 2013

Lawatan Korporat - Kenyataan Jabatan Keselamatan UUM - Isu Niqab






Sintok, 24 September 2013 –  Kelab Perkim Uum dengan diwakili 6 orang majlis tertinggi kelab bersama 2 orang exco telah mengadakan lawatan korporat ke Jabatan Keselamatan Universiti Utara Malaysia.

Objektif lawatan korporat  ini adalah bertujuan membina hubungan baik serta sesi dua hala antara Kelab Perkim Uum khususnya dan badan kerohanian Universiti Utara Malaysia secara amnya dengan Jabatan Keselamatan Universiti Utara Malaysia.

Pelbagai perbincangan secara dua hala antara pihak Jabatan Keselamatan Universiti Utara Malaysia yang menemui resolusi. Pihak Kelab Perkim Uum juga berkesempatan untuk mendengar kenyataan pihak Jabatan Keselamatan mengenai  isu yang berlegar dalam kampus seminggu dua ini iaitu isu ‘niqab’.

Hasil perbincangan dan sesi soal jawab, pihak Jabatan Keselamatan tidak menegah pemakaian niqab serta meminta kepada kaum wanita yang berniqab agar memberi kerjasama kepada pihak Jabatan Keselamatan sewaktu pemeriksaan dilakukan atas tujuan keselamatan. Menurut Leftenan Kolonel Hj Musa bin Bari(gambar),pegawai keselamatan.

Menurutnya lagi, kaum wanita berniqab juga boleh untuk meminta agar diperiksa oleh pegawai keselamatan wanita daripada Jabatan Keselamatan.

No comments:

Post a Comment