Sahabat PERKIM

Monday, September 2, 2013

Muslim Youth Camp



Assalamu'alaikum w.b.t. Alhamdulillah syukur ke hadrat llahi kerana limpah kurnia dan hidayah kita masih lagi diberi peluang untuk bernafas di muka bumi pemberian-Nya ini. Tidak lupa juga selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW,keluarga baginda, para sahabat, para tabiin dan para tabi' tabiin. Kerana perjuangan mereka nikmat Islam itu sampai dan dirasai oleh ketika iini.

Alhamdulillah, pada 7-8 Mac 2013 yang lalu, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia Universiti Utara Malaysia (PERKIM UUM)  telah mengadakan program Muslim Youth Camp. Bertempat di Dewan Seminar Pusat Islam Universiti Utara Malaysia. Program ini berjalan selama hampir 2 hari.bermula pada hari Khamis. Dihadiri oleh mahasiswa-mahasiswa kampus yang turut sama memeriahkan program.

Program MUSLIM YOUTH CAMP Kelab Perkim UUM merupakan program untuk mengeratkan lagi ukhwah antara Kelab Perkim UUM dan mahasiswa baru di samping membentuk jati diri Islam sejati yang berilmu dan bertaqwa dalam kalangan mahasiswa Universiti Utara Malaysia. Melalui program ini Kelab Perkim UUM akan lebih berkeyakinan untuk melahirkan mahasiswa yang  efektif dan juga proaktif kerana program ini turut menekankan beberapa aspek penting dari sudut rohani dan jasmani. 

Program ini merupakan satu kaedah  bagi Kelab Perkim UUM dalam usaha untuk memperkenalkan Kelab Perkim pada mahasiswa dan memantapkan lagi ukhwah dalam  kalangan ahli Kelab Perkim itu sendiri khususnya kepada ahli-ahli baru melalui pengisian-pengisian yang diberikan serta memberi pengetahuan yang mendalam mengenai kelab ini bagi menyebarkan dakwah Islam dengan lebih meluas kepada seluruh mahasiswa UUM. Kekuatan tali persaudaraan  yang utuh sesama ahli  itu sangatlah penting bagi memupuk individu yang benar-benar ikhlas dan berazam menyebarkan risalah Islam serta menginsafi bahawa mereka sedang membawa satu amanah yang amat besar lagi berharga sebagai seorang khalifah di muka bumi ini. 

Antara objektif program ini memberi pengenalan mengenai Kelab Perkim UUM kepada mahasiswa, memberi pendedahan dan gambaran yang jelas tentang cabaran hidup sebagai mahasiswa Muslim di kampus serta membina keyakinan diri yang utuh dalam diri para peserta demi mewujudkan biah solehah di dalam kampus selari dengan Visi Kelab PERKIM, memberi pemahaman kepada peserta mengenai kepentingan mengaplikasikan Islam dalam kehidupan seharian sebagai mahasiswa, dan membina ikatan persaudaraan sesama muslim, berdasarkan konsep Ukhuwah Fillah yang sebenar.

Sekitar gambaran sewaktu program di pautan ini.

No comments:

Post a Comment